Představujeme hlavní novinky přicházející s novelou zákoníku práce od 1.1.2021. Například ujednání pracovních smluv nebo ustanovení vnitřních směrnic ohledně dovolených.
Novinky v zákoníku práce účinné od 1.1.2021
Nová pravidla počítání dovolené
Nově je dovolená počítána od délky týdenní pracovní doby vyjádřené v hodinách. Zákoník práce od 1.1.20201 rozeznává pouze dovolenou za kalendářní rok a její poměrnou část a dodatkovou dovolenou. Novela zákoníku práce změnila nejenom výpočet, ale i pravidla krácení a možnosti převodu dovolené do dalšího roku nebo k jinému zaměstnavateli. Ovšem jen když se domluví. Pro zaměstnance s pravidelnou pracovní dobou se prakticky nic nemění. Zaměstnanci ve směnném provozu v nerovnoměrně rozvržené pracovní době nastal spravedlivější způsob nároku na dovolenou.
Výměry dovolené zůstaly stejné, tedy 4, 5 a 8 týdnů, pouze je nyní naleznete v § 212 zákoníku práce.
Karanténa nevadí
Za zameškané směny kvůli karanténě či pracovní neschopnosti se už dovolená krátit nebude. Doporučujeme se včas ujistit, že o novele vědí Vaši kolegové, kteří zpracovávají mzdovou agendu či kolegové z HR oddělení a budou dovolené od 1.1.2021 vypočítávat správně. Vzhledem k rozsahu změn klientům doporučujeme kontrolu pracovních smluv pro případ, že by smlouvy obsahovaly ujednání o dovolené podle dosavadní právní úpravy, a jejich následnou aktualizaci.
Rádi Vám na požádání zajistíme kontrolu smluv.
Další zajímavou možností je sdíleného pracovního místa – dva zaměstnanci na jedné židli.
Institut sdíleného pracovní místa
Zákonodárce novou úpravou zareagoval na zkrácené úvazky a flexibilitu pracovní doby, kterou stále častěji vyžadovali zaměstnanci. V posledních měsících jsme sami viděli potřebu efektivnějšího fungování zaměstnavatelů. Nabízí se zde první nástroj pro efektivní práci což je možnost využití sdíleného pracovního místa, které nalezneme v § 317 zákoníku práce. Zaměstnanci tak mají možnost skloubit osobní život s prací.
Podle § 317a zákoníku práce je možné na základě písemné dohody (s každým zaměstnancem zvlášť) uzavřít se dvěma nebo více zaměstnanci pracovní poměr s kratší pracovní dobou a se stejným druhem práce. Sdílené pracovní místo se týká pouze pracovních poměrů, u dohod konaných mimo pracovní poměr jej využít nelze.
Dohodu o sdíleném pracovním místě je možné rozvázat písemnou dohodou zaměstnavatele se zaměstnancem ke sjednanému dni, eventuálně písemně vypovědět z jakéhokoliv důvodu nebo bez uvedení důvodu s patnáctidenní výpovědní dobou, která začíná dnem, v němž byla výpověď doručena druhé smluvní straně. Vypovězení dohody o sdíleném pracovním místě nemá vliv na trvání pracovní smlouvy, pracovní poměr zaměstnance trvá.
Doručování písemností
Jednou z Novinek, které přinesla novela zákoníku práce, je způsob doručování písemností. Pokud se zaměstnavateli nepodaří doručit písemnost podřízenému na pracovišti, bude možné ji odeslat ihned poštou. Zaměstnanec odpovídá za to, že uvedl správnou a aktuální adresu svého bydliště.
Dříve musel zaměstnavatel doručit takové dokumenty přímo do rukou pracovníka a posílat poštou je mohl až v případě, když podřízeného opakovaně nezastihl.
Novela řeší také doručování písemností v opačném směru, když se například zaměstnavatel fyzicky nenachází v místě zapsaném ve veřejném rejstříku. To teď řeší fikce doručení, díky které je dokument považovaný za doručený v den doručování poštou. Zaměstnanec může k odeslání využít také datovou schránku.
Týká se však pouze určitých písemností, např: písemnost týkající se vzniku, změn a skončení pracovního poměru nebo dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, odvolání z pracovního místa vedoucí zaměstnance, mzdový nebo platový výměr a záznam o porušení režimu dočasně práce neschopného pojištěnce, a které musí být doručeny zaměstnanci do vlastních rukou.
Jednorázová náhrada nemajetkové újmy při zvlášť závažném ublížení na zdraví zaměstnance
Novinkou je též náhrada nemajetkové újmy pozůstalým. Změny se týkají § 271f zákoníku práce a následujících.